Compostelagirl.reismee.nl

LUCENA - CABRA - 15 KM (141 TOTAAL)

Vanaf hier de 'Via Verde del Aceite', de groene weg van de olijfolie, een voormalig stoomtrein-traject dat van 1893 tot 1985 gebruikt werd, en nu is veranderd in een fiets- en wandelroute, 112 km totaal voor de liefhebber, veel moutainbikers. Er is nooit meer dan 3% niveau-verschil, want dat trok de locomotief niet, af en toe zijn de rails nog te zien. Het is toch wat, wat mensen met Moeder Aarde doen, eerst maken we doorgangen door rotsen, tunnels, en hele hoge gietijzeren bruggen, en dan, 100 jaar later, is het voor recreatie, en staan twee prachtige oude stoomlocomotieven triest te verstoffen bij het restaurant dat van het station is gemaakt. De route wordt ook wel de Via Verde de la Subbetica genoemd. Lekker lopen, het is warm, en ik lunch in het oude station onder de gietijzeren afkapping: gazpacho+calamares+salade+glaasje wiite wijn, die van hier lijkt meer op sherry. Slapen bij strenge dame thuis na rondgevraagd te hebben, er is geen albergue. Na de siesta het behoorlijk grote plaatsje in, 's avonds om 21 uur is het nog 27 graden, iedereen is buiten, druk en gezellig, bij mijn cana con limon krijg ik het glas met slakken, waar iedereen aan zit, heerlijk. Naast me zitten twee nederlanders aan de kip met friet en cola het te observeren, en constateren dat de eetgewoonten hier toch wel heel anders zijn.

WOENSDAG 10 JUNI - CABRA- DONA MENCIA - 13 KM (154 TOTAAL)

Ik loop korte etappes, doe rustig aan, nog steeds veel klimmem en dalen, en kijk rond in de dorpen. Nog steeds op de Via Verde, mooi lopen, meditatief, het hoogste deel metbrechts de kalksteenbergen van de Robledo, tot 1200 meter. Ook Dona Mencia ligt weer hogerop, slordig dorp, de naam komt van de weduwe van kapitein Fernanado III, die daarna koningin van Portugal werd door te trouwen met Koning Sanches II. Slapen bij bekende El Morejon, plus eten voor 21 Euro. Oud huis met andalucische patio, vol met kooitjes met zingende vogeltjes. Een oude dame beheert het, samen met haar doofstomme broer, er is niemand om jet over te nemen. Er is zowaar een andetre pelgrim, uit Malaga, maar hij trekt de warmte niet en is niet blij, je zou toch denken dat je weet hoe warm het wordt als je hier vandaan komt...Prima kamer, siesta, 's avonds kookt ze heerlijk : soep+zwaardvis+salade+tiramisu+die sterke sherry-wijn, ik vraag er ijs in.

DONDERDAG 11 JUNI - DONA MENCIA- BAENA - 9 KM (163 TOTAAL)

Beginnen met een steile klim, er lijkt heen eind aan te komen, dan een slingerend pad door de olijfgaarden uiteraard, aan de andere kant ligt de berg Oreja de la Mula van 780 meter, met veel archeologische resten van vroege bewoning, omdat het zo vrichtbaar is hier, en goed verdedigbaar tegen plunderaars. Door de vele enorme agaves en cactussen heeft het soms iets tropisch. Baena ligt hoog uitstekend boven het landschap strategisch op een heuvel. Het is gebouwd om het moorse Almedina kasteel heen uit de 9e eeuw. De naam komt van de romeinse villa die er daarvoor stond, Baius, het ligt op 400 meter hoogte, heeft 21.00 inwoners, en vijf morenhoofden in het wapen. Aan de vele olijfoliemolens kun je zien wat de belangrijkste industrie is, afgezien van de miljoenen bomen. Slapen in de prachtige Albergue Meson Ruta del Califata, enorm pand, helemaal gerestaureerd, voor mezelf. In het oude deel bovenop, waar ik slaap, zijn geen winkels, bars, restaurants, ik ben vier keer op en neer geklommen, toch wel een paar km extra. Heerlijk eten op het plein beneden, omelet-paddestoelen+varkenskotelet-salade+flan+rode wijn, 11 euro. Met uitzicht over de kilometers voortrollende groene heivels, slaap ik als een baby.

Ik heb begrepen dat veel mensen mijn updates niet krijgen, ik ga er iets aan doen, tot snel, lief zijn, Willemijn

Reacties

Reacties

Klaas

Wat een feest van herkenning. Ik volg je aan de hand van mijn fotoboek en zie precies waar je hebt gelopen. Ook de diverse herbergen zijn voor mij heel bekend. Was het luchtbed in het kamertje naast de kerkruimte van antequera nog redelijk hard? Ik heb die nog moeten oppompen. Al liggend was ik getuige van een uitvaartdienst! Hoe is het met de eenzaamheid? Na baena kwam is gelukig soms pelgrims tegen die vanuit Granada waren gestart. Dan voel je je niet helemaal alleen op de wereld. Jij hebt in elk geval nog het geluk dat je in het spaans met lokalen kunt communiceren. Voor mij was het erg eenzaam. Ik was dan ook erg blij met medelopers. Geniet van de tocht en doe in Cerro MurIano de herbergiers Maria en GertJan de groeten.
Kus

Wade

I signed up again and now im receiving your updates again, glad its all going well, sounds lovely xxx be safe and chat soon...:)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!