Compostelagirl.reismee.nl

DAG 105 - ARZUA - 23 KM (TOTAAL 1386)

Tapia de Casariego/Ribadeo/San Xusto/Mondonedo/Gioriz/Vilalba/Miraz/Sobrada de Monxes/Arzua.

De kust verlaten en het Gallicische binnenland ingedoken, wat wel even anders was. Allereerst zoals te merken geen Internet te bekennen. De afgelopen week was het stappen door het echte boeren-platteland, zonder de voorzieningen van de kust. Minder voorzieningen, albergues, boerderijen, gehuchten, koeien en koeiepoep, natuur. En vooral de ongelooflijke ECHTE stilte, dan realiseer je je, dat je dat bijna nooit meer hoort. Ik liep over een heuvel rug, en hoorde wel een uur lang de toeter van de bakker door alle dalen rondom gaan, en als je niet thuis bent, hangt ze het brood gewoon aan je deur.

Een hoogtepunt was Tapia, het laatste echte kustplaatsje met strand: een herberg met de de mooiste locatie, op een rots aan een rotsstrandje, je hoorde de hele nacht de golven, verder niks. Gegeten in het haventje, waar de hele bevolking ook was om te ,picar,, een borrel met een pinxo(tapas), bijkletsen, beetje rondwandelen, voor mij is dat het helemaal, stel je toch voor dat dat wij het weer ervoor hadden, en dat wij dat deden, iedereen door elkaar, alle leeftijden. Tonijn met cider gegeten, heerlijk, zelfs een zeldzame ondergaande zon die te zien was. En een hert die de weg oversprong...

Van daar naar Castropol, prachtig vestinplaatsje bovenop de klif, en toen met het pontje, echt mini-bootje, naar de overkant van de Ria naar Ribadeo. Garnalen gegeten in havenwerkerstent, heel kein glas witte lokale wijn, wat zij ook allemaal drinken, samen 4 euro. Ik wilde de dame van het Officina de Turismo vragen of zij een goedkoop alternatief wist voor de albergue, die 2 km buiten het centrum ligt, en heb haar vervolgens benoemd tot de nummer 1 op mijn lijst van meest chagerijnigen, en ik heb er al aardig wat ontmoet in deze beroepsgroep...Oudere dame, zei geen hallo of dag, en beweerde vervolgens dat er toch echt niks was. Na een beetje rondvragen had ik al heel snel een kamer boven een restaurantje, met heerlijk menu inclusief: soep-kip-sla-rode wijn. En het grote nieuws van de dag op alle journaals: de Codex, het eeuwenoude zeer kostbare boek, dat vrijwel precies een jaar geleden gestolen was uit de kathedraal van Santiago,is terug!Een man die er 30 jaar gewerkt heeft, had het gewoon in zijn huis, met nog vele andere kostbaarheden, en miljoenen achterovergedrukt geld. Hij deed er niets mee, alleen erg anti-kerk geworden, triest...

Slapen in san Xusto, een gehuchtje met een hele kleine herberg ,in the middle of nowhere, een oud schooltje, slechts een paar andere mede-pelgrims, dood-en-dood-stil, simpel maar prima eten werd gebracht van de kroeg verderop, je schaamt je gewoon dat je dan voor de hele avond-nacht 5 euro uitgeeft, maar zo mooi daar.

In Mondonedo bij de broeders geslapen, simpele mooie kamer aan de binnenplaats, een ingeslapen oud vergaan stadje met een prachtige kathedraal, oude kronkelende straatjes, jaren vijftig, paar kroegen en restaurants. Ben naar de vespers-dienst gegaan, met 1 hele mooie zuivere vrouwenstem, ontroerend, de kerken hier zijn sober en met mooi steenhouwwerk.

De volgende dag 30 km gelopen, waar ik wilde slapen was gesloten, maar eigenlijk ging het gemakkelijk, het zijn zulke mooie paadjse en weggetjes, steeds iets te zien, rustig, wat een rust van binnen en buiten...Langs een van de opvallendste neo-gotische begraafplaatsen die hier veel voorkomen, met hele hoge stenen kruizen, heel veel naast elkaar, heeft iets geheimzinnings-mystieks, Gallicia is erg Keltisch. In Miraz in een hele leuke Engelse herberg geslapen, zoals vorig jaar op de Frances, zulke lieve idealistische mensen. Gisteren in Sobrado de Monxes, beroemd om zijn klooster, waar je slaapt bij de monniken, geweldig. Een schitterende grote kerk met beeldhouwwerk binnen en buiten, en een grote binnenplaats. gewijd aan San Benedito, die het kwaad bestrijdt en bij exorcisme wordt gebruikt...gegeten in een door de Engelsen aangeraden restaurantje, pegrimsmenu: kaas-charcuterie-vis met gestoofde groenten-ijs-rode wijn, niet te geloven.

Heb met wat mensen wat meer of minder opgelopen: een leuke Duitse jongen, wiens verloofde zeer verstandig heeft gezegd, ga jij eerst nog maar lekker lopen; een leuke meid uit Milaan, spreekt goed engels, maar eet bijna niet; een heel gezellig spaans echtpaar van mijn leeftijd en een vriend van hun, wijze mensen; een gestoorde spanjaard, die alleen maar zoop de hele dag, en blowde, jaar of 40, wel heel mooi zong en gitaar speelde, zeer ongelukkig, die heb je hier ook, heb ik snel achter me gelaten; er komen er nu steeds meer bij, want vandaag ben ik in Arzua aangekomen, waar we op de Camino Frances zijn de laaste drie dagen voor Santiago, wel even wennen weer...

Maar het is dus sinds gisteren wel even echt zomer geworden, graadje of 27, strakblauw en warm , o wat word ik daar blij van, is heel lang geleden, ook al had ik niks te klagen, alles voelt en ziet er toch anders uit. Lieve allemaaal, heb nog veel meer te vertellen, het is nooit saai, er gebeurt elke dag zoveel, leve mijn dagboek, maak er at moois van, lief zijn voor elkaar, tot snel, Willemijn.

Reacties

Reacties

Truus

Dank je lieve Willemijn, voor al je mooie verhalen. Ik zie het helemaal voor me en ik hoor gewoon de stilte. Heerlijk moet dat zijn. Overigens hoor je bij ons ook niet zoveel, behalve dan het aanhoudende getik van de regen op het dak. Ach ja, het is juli, dus wat wil je.
Jij hebt de laatste tijd in ieder geval prachtig wandelweer en dat is mooi meegenomen, want in het begin was dat wel anders.
Zoals Paolo Coelho in Alph zegt: 'If you only walk on sunny days, you will never reach your destination'.
Een mooie verdere reis.
Warme groet,
Truus

Monique Jansen

Hoi Willemijn, leuk om je verhalen te lezen. We hebben elkaar in mei in l'Esprit du Chemin ontmoet, waar jij toen als vrijwilliger werkte. Ik ben inmiddels sinds een week weer thuis, op 30 juni kwam ik aan in Santiago. Ik heb een fantastische tijd gehad, veel leuke, interessante mensen van over de hele wereld ontmoet en genoten van de natuur en het goed met mezelf hebben. Heel herkenbaar wat je schrijft over overdag het liefst alleen lopen en 's avonds naar behoefte je ervaringen met anderen delen.
Veel plezier nog op de camino primitivo. Ik ga volgend jaar september van Le Puy naar Saint Jean lopen, maar als ik je enthousiaste verhalen over de Camino del Norte lees, begin ik weer te twijfelen of ik die niet zal gaan doen.
Heb het goed en wie weet tot ziens in Amsterdam. Monique

irene

hallo willemijn, fantastisch je verhalen, het doet denken aan mijn camino primitivo, de stilte, het boerenland een onmoeting met een boer die zo graag wilde weten waar ik en mijn twee molukse vrienden vandaan kwamen, en inderdaad de koeienflots, de begraafplaatsen, Galicia et Keltisch, heb je ook niet het gevoel zodra frances en primitivo samenkomen er een competitie ontstaat om als eersten de auberge te bereiken, ik had het 4-daagse gevoel zoveel mensen opeens en heel haastig, ik wens je nog vele leuke ontmoetingen en tot je volgende verslag, was je aleens in santiago? buen camino, ultreia!

Eelco (van Jerry)

Hallo lieve Willemijn, het is al weer een tijd geleden dat ik van mij heb laten horen. Toch ben je iedere dag even in mijn gedachten. Ik ben dan benieuwd van welke vergezichten je hebt genoten en hoe jij je ziel aan het voeden bent.
De vakantiemaanden zijn ondertussen begonnen en dat is aan de bezetting van de vliegtuigen goed te merken. Onlangs op de vlucht naar Budapest een heel bijzonder echtpaar ontmoet. Zij is 82 jaar en haar man is 87. Zij is geboren in Bulgarije en hij in het voormalige Tsjechoslowakije. Hij zit vanwege de Parkinson helaas in een rolstoel en zij wil blijven reizen, omdat zij de moed niet wil opgeven. Aan boord geeft zij mij een foto van haar man in het bijzijn van een aantal leden van de laatste kannibalenstam op Irian Jaya. De foto blijkt te zijn genomen in maart 1970! Toen ik dat hoorde, kreeg ik kippenvel. Mijn geboortejaar en geboortemaand. Dat is toch niet te geloven.
Ik heb ze lekker samen in de Business Class gezet en ze hebben zo genoten. Dat is nou het leuke aan mijn werk. Die verbinding ontroert mij en geeft mij energie om door te gaan. Tot eind september ben ik in ieder geval aan het werk. Dan heerlijk op vakantie. Misschien dat wij elkaar nog gaan treffen. Geniet van je tocht. Liefs van Jerry en Eelco. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!