Compostelagirl.reismee.nl

DAG 83 - EL PERAL/LLANES - 25 KM (TOTAAL 974)

Ik durf het bijna niet te vertellen, omdat ik heb begrepen dat het weer in kikkerland nog steeds koud en ellende is, maar hier is het nu echt zomer geworden, beter kan niet. Strakblauwe lucht, graadje of 25, briesje omdat je bij de zee bent, mijn energie-niveau is op topniveau.

In Santander was het nog donkergrijs, geen regen maar niet echt warm. Mooie stad, maar niet heel veel van gezien, Moesten boemeltreintje nemen, kon niet anders, klein stuk, naar Reduecaja, voor de lunch van die heerlijke kleine gefrituurde visjes, he pap. Overigens ben ik vergeten de rectificatie te plaatsen, waar mijn vader me op wees, nl dat Guernica niet in de WO II is gebombardeerd, maar in de Burgeroorlog, stom natuurlijk...Donderdag geslapen in Santillanas, een dorp beroemd in heel Spanje, dus toeristisch, doordat het een van de best bewaarde meest authentieke dorpen in het hele land is. Inderdaad filmisch mooi, niet te geloven, net niet echt. Het landschap, we zijn nu in Asturie, is inmiddels veranderd, rollende groene heuvels, zachter, met op de achtergrond de Picos de Europa, en aan de andere kant natuurlijk de oceaan. Blijft indrukwekkend die combinatie, magisch.

Onderweg veel ,Indianos, huizen, gebouwd in Zuid-Amerikaanse stijl, door emigranten die rijk terugkeerden naar hun geboortegrond, en grote huizen, kerken en scholen lieten bouwen. Door Comillas, mooie badplaats, met een kerk van Gaudi, gepicknicked aan de zee, brood met chorizo en tomaat en kaas, mmm. Prachtige route, pad langs de kust, zachtgrijs weer, geen wind. Slapen in pensionnetje, want die kosten hier net zoaveel als sommige herbergen, 12 euro, met uitzicht op de eindeloze bergen. ,s Avonds bacalao gegeten, beriede gezouten kabeljauw, typisch voor hier, erg lekker.

Gisteren naar San Vicente, nog zo,n bekende bestemming, want het ligt ongelooflijk, uniek, aan een baai met brak water, een haventje, uitzicht op de oceaan, en aan de andere kant de bergen. Veel mooie tweede huizen van Spanjaarden, maar ook gewoon nog werkende boerderijen, het is echt platteland. Overal hoor de bellen die de schapen, koeien en paarden omhebben. Slapen langs de snelweg, het kan niet altijd feest zijn, Spanje zien winnen van Frankrijk, vlakbij Colombres.

Vandaag echt zo heerlijk gelopen, eerste dag echt zomer, perfecte temperatuur, langs weer zo,n schitterend kustpad met uitzicht naar alle kanten, sorry wordt saai om te lezen, maar niet als je het loopt, nooit... Nu in Llanes, heel gezellige badplaats, an vandaag is het San Juan, dus overal Fiestas, vuurwerk.

Lieve allemaal, ik hoop echt dat het daar ook gaat zomeren, maak er toch wat van, lief zijn voor jezelf, de langste dag en en de zomer zijn er, tot snel, Willemijn