Compostelagirl.reismee.nl

DAG 72 - LEZAMA/BILBAO - 13 KM - TOTAAL 852

Zondag Deba/Markina - 22 km.

Een van de zwaarste etappes die ik heb gedaan, het voelde als 30 km, heb er ruim 7,5 uur over gedaan! Voornamelijk heel lang klimmen naar de top Arno, eerst nog een mooi stukje evenwijdig aan de kust, en dan almaar door en door, in het bos, iedere keer als je denkt, nu ben ik er bijna, weer een stuk klimmen. Samen met een paar mensen gelopen, dan trek je elkaar er toch doorheen, bovendien is het kletsen, wat normaalgesproken niet zo hoeft van mij, een goede afleiding. Het bleef het maar regenen, en onder die cape loop je flink te zweten, want koud is het niet. Toen ik er bijna was belden vrienden E&J, beetje surrealistisch, middenin het landschap, in the middle of nowhere, ben je dan ineens weer middenin de Hollandse koffie-geluiden, en mis je mensen. En daarna, toen we in het dorp aankwamen, zagen we een prachtige zeshoekige rechte hoge kapel, groot. Nieuwsgierig deden we de deur open, en...het leek wel een film, of een droom. Er was helemaal niets, op een paar bankjes na, en in het midden een paar enorme rotsen, toch wel een meter of 8 hoog, die elkaar net in evenwicht hielden, het leek net of het niet kon, of ze elk moment konden vallen. En daaronder, een beeld van de heilige Michael, middeleeuws. Over surrealistisch gesproken, de kerk is ooit om de rotsen heen gebouwd. Slapen in een simpele albergue in een oude school, s nachts erg benauwd, 18 slapers en geen frisse lucht. Wel een lekker pelgrimsmenuutje : vissoep + kipschnitzel-friet + fruit +rode wijn voor 9 euro, waar doen ze het van.

Maandag Markina/Gernika - 22 km. Voornamelijk door de modder lopen sjouwen, in het bos, niet mijn favoriet. Laatste stukje steil naar beneden, door soort bedding van een beek, inclusief stromend water, had natuurlijk flink geregend, best gevaarlijk, dan denk je wel even, waar ben ik in godsnaam mee bezig, en dan ben je er, en dat geeft toch een soort kick, en dan smaakt die cafe-con-leche heel erg lekker! Gernika(Guernica) is helaas wereldberoemd geworden doordat het volledig platgebombardeerd is in de 2e WO, door de Duitsers-Italianen-Spanjaarden, waarbij een groot deel van de burgerbevolking is omgekomen. Bekend werd het door het beroemde schilderij van Picasso, op de wereldtentoonstelling in Parijs, waardoor over de hele wereld verontwaardiging ontstond. Niet lang geleden hebben de Duitsers hun excuses aangeboden, maar de Spanjaarden zelf nooit, hebben altijd betrokkenheid ontkend, het tijdperk Franco ligt nog steeds erg gevoelig.

Van Gernika naar Lezama naar Bilbao, heb een stukje de bus genomen, zal Jacob echt niet erg vinden, omdat er weer een heel modderstuk stond aangekondigd. Ik ben blij dat ik vanaf morgen weer langs de kust ga lopen, eerst paar dagen warm aangekondigd, dan weer regen. Straks voetbal, hopen dat het nu beter gaat...Lieve allemaal, maak er wat van, lief zijn, tot snel, Willemijn

irene

hola bikkel, ik moet al je verslagen doorlezen, dit verslag van de 13e juni is toch wel indrukwekkend, een lege kapel, heilige michael, hij houdt alles in stand, tot gauw