Compostelagirl.reismee.nl

DAG 39 - MAULEON - 16 KM (TOTAAL 579)

Gelopen van Lourdes naar Lestelle-Betharan naar Arudy naar Oloron-Sainte-Marie naar Hopital-St-Blaise naar Mauleon.

Je gaat het niet geloven, maar er is hier sinds drie dagen een hittegolf, vandaag recordbrekend met 34 graden in Dax, hier is het een graadje of 30, echt heet maar ik vind dat dus heerlijk. Ik voel me er beter bij, heb meer energie, loop lekkerder, en ben gewoon weer die blije eikel (he Maud?). Eindelijk sappig groen, veld en bermbloemen, vlinders, de boeren zijn hard aan het ploegen en zaaien, want het is IJsheiligen geweest.

In Lestelle heb ik geslapen bij de broeders, in een prachtig enorm klooster van de Orde van Betharan, die in vooral in franstalige landen zitten in Afrika en Azie, om onderwijs en tuinbouw ed te bevorderen. En laat nu precies toen ik er was de tweejaarlijkse bijeenkomst zijn van de nieuw-opgeleide priesters, een stuk of 30 uit de hele wereld, ik was de enige gast, dus ik heb de hele avond tijdens het eten zitten vertalen, tussen Spaansvoor de Zuid-Amerikanen en Frans. Gelukkig zat ik aan tafel met een paar Brazilianen, die , priester of niet, enorme lol hadden en zaten te zingen en dansen. Het eten was niet geweldig, je kon zien dat ze daar moeite mee hadden, daar kun je je wel iets bij voorstellen. Een behulpzame broeder had een pot Gemalen rode peper op tafel gezet, omdat ze om spice hadden gevraagd, maar ja dat is alleen om mee te koken...Ongelooflijk die bezieling van zulke jonge jongens, om anderen te helpen en alles op te geven, ook de vrouwen natuurlijk.

Dinsdagochtend een gestage regen, niet koud,toen het stopte om een uur of 1, liep ik door prachtige golvende dalletjes, met rondom uitzicht, en bleef het vocht hangen, dus het was alsof je door een soort tropische plantenkas liep, bijzonder.Die avond heb ik bij een hele leuke priester geslapen in Arudy, heerlijk forel-en-papillotte gegeten, buiten, met uitzichtop de besneeuwde bergtoppen.

Gisteren in Hopital-St-Blaise geslapen, dorp met 12 huizen en een van defraaiste Romaanse kerkjes die ik ooi heb gezien, onderdeel van Unesco-werelderfgoed. Slapen in een heel simpel, recht blokje nieuwbouw, niets te eten behalve zo,n machine met wat dingen, dus een blikje bonensalade met brood en biertje. Geslapen als een roos in de doodse stilte, beetje lezen buiten eerst, iets wat deFransen maar raar vinden, dus ik pak dan maar een eetstoel en ga ophet grasveld zitten.

Vandaag in Mauleon, al echt Baskenland, geen touw aan vast te knopen, frustrerend voor een talengek als ik, zou netzogoed Swahili kunnen zijn. En de eerste tapasbarretjes, gaat de goede kant op. Zo nog even in de zon, dan pelgrims-menuutje, ik zal een glaasje op jullie drinken, mis iedereen wel hoor...Bedankt de lieve mensen die die lieve reacties schrijven, ik lees en onthoud het echt, ik kan alleen niet iedereen persoonlijk antwoorden. Weet dat het me heel veel goeds doet en dat ik er heel blij van word. Zet m op daar, het gaat echt warmer worden, lief zijn voor jezelf, tot snel, Willemijn

Reacties

Reacties

irene

dag willemijn, als ik dit schrijf ben je al hospitalera in SjPP, is alles goed gegaan, de temperatuur blijft stijgen dus mooi weer bij jullie. leuke gebeurtenissen en ervaringen heb je weer opgedaan onderweg.
maar bij arno en huberta en andere hospitalero(a)s zal het ook gezellig zijn en dan het samen zijn met de pelgrims, geweldig, wordt een zware tijd maar ook een bijzonder gezellige tijd, ik hoor graag van je hoe je deze tijd beleefd, tot gauw, ultreia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!