DAG 132 - VEGA/FONFRIA - 24 KM

Totaal : 2708 km.

Een zware, mooie, intense dag, echt Camino zullen we dan maar zeggen. Na een stevig verwenontbijt en een knuffel van Joke, het rivierdal door, nog flink fris. toen begon het klimmen van 650 naar 1300 meter, en het werd blauw en warm, jack uit. Eind van de dag, op 1270 meter, grijs, dicht bewolkt, koud, harde wind, voor t eerst in tijden mijn vest aan, en dat is dus typisch Galicie...

Via allerlei dorpen, klimmen over de ¨corredoiras¨, oude vee-weggetjes, met stenen, je voelt de geschiedenis, en de koeien, overal mest. In Faba, gehucht met fontein, zit ik te pauzeren, komen er een stuk of tien koeien met boer en hond langs, die willen allemaal naar de fontein, en lopen bijna over mijn voeten. Stukje doorklimmen, en dan een bekend punt, km.paal 152,5, zover is het nog naar Santiaga de Compostela, en vanaf hier staat er een elke 500 meter. Bovendien is dit de grens van Galicie. Er staan hier overal ¨palloza´s¨, ronde traditionele huisjes, voor opslag, met rieten dak. Dan het bekende O Cebreiro, een magische plek, hoog, typischGallicisch, vaak in nevelen gehuld, zelfs in de zomer, veel legenden, prachtig gerestaureerd. Precies toen ik aankwam, was er net een speciale mis afgelopen, stampvol Spanjaarden. In het mooie vroeg-Romaanse kerkje heb ik een grote kaars gebrand, bij de reliek van een miskelk, waar een wonder mee is gebeurd, tussen nog zo´n 500 andere kaarsen, voor iedereen van wie ik houd en en voor diegenen die er niet meer zijn. Indrukwekkend.

Verder stappen door het heerlijke Gallicie, kalm, vele gehuchten, boerderijen, koeien, glooiende groene bergen in de verte, over de 1000 jaar oude route. Slapen in Fonfria, helemaal goed: alleen een paar boerderijen, een albergue, wel vol, maar rustig, en ik heb natuurlijk niet het pelgrims-menu daar genomen, maar ben wat gaan eten in een soort huiskamer bij mensen iets verderop. Twee boeren die, in een onverstaanbaar dialect, in hun tractoren staan te kletsen, en lekker de hele boel blokkeren. Moe en voldaan het stapelbedje in.

Lunch: pulpo gallego, typisch streekgerecht, je hebt hiet veel pulperia´s, gekookte inktvis, in plakjes, met olie en hete peper+rode wijn

Diner: pasta+churrasco(lokaal kalfs-vleesmet typische saus, waarin in ieder geval kaneel zat, naast vele andere dingen+taart+rode wijn, burp...

Lieve allemaal, de bieb gaat dicht, ik ga een tapaatje doen, hier bloedheet, tot snel, de laatste loodjes, tot snel, lief zijn, Willemijn