Compostelagirl.reismee.nl

DAG 130 - MOLINASECA/CACABELOS - 24 KM

Totaal : 2659 km.

Nog een paar km naar Ponferrada, na niet de beste slaap aller tijden. Niet het mooiste stadje, bekend vanwege het Tempelierskasteel (Castillo), het ziet eruit als een amerikaanse nepper, maar het is echt heel oud, met binnen allemaal geheime tekens en verwijzingen, iets voor liefhebbers van de Da Vinci Code ed. Verder, het platteland op, het is het dal van Bierzo, vruchtbaar, gunstig micro-klimaat. Veel moestuinen, grote mooie huizen, prachtig uitzicht rondom, niet slecht wonen. In het eerste dorpje Columbrianos een mooi kerkje (Ermita heet dat). Hapje gegeten bij de enige bar, gepraat met de eigenaar, dat hij een albergue wilde beginnen, er is nu niets. Ik heb gezegd dat de ¨betere¨ pelgrim liever daar zou slapen dan in de stad, en het is maar 5 km verder. In Fuentes Nueves, lelijk dorp, waren ze in de kerk de koepel met een 18-eeuwse schildering van het Laatste Avondmaal aan het restaureren, primitief. Ik heb met plezier een euro gegeven. Zo zie je, er is altijd overal wel iets waardevols te vinden.. Dat bewijt ook het volgende: in het volgende lelijke plaatsje Camponaraya, alleen een drukke weg, was aan het einde een wijn-cooperatie (VInos de Bierzo), waar je als pelgrim wijn mocht proeven met een tapaatje, voor 1 euro! En al die andere pelgrims maar doorlopen, er zijn er maar heel weinig die een beetje rondkijken, en dan zijn het meestal buitenlanders.

De laatste 6 km door de wijn gaarden, kleine heuvels, ongecultiveerd, alle schakeringen donkergroen, op de achtergrond de bergen, en ineens wist ik waar het me aan deed denken : In de ban van de ring/Hobbitland, elk moment verwacht je Frodo..een sprookjesland.De bergen zijn het Cantabrisch gebergte, de bergen van Gallicie en Aquilanos, onderdeel van de Montes de Leon. Slapen in Cacabelos, veel specialiteiten-restaurants, met streekgerechten, veel spaanse toeristen, service meteen minder. Ik was daar nog over aan t nadenken, toen 2 oude dametjes, die ik al eerder op een pleintje had begroet, me vroegen of ik het hier fijn vond. ze waren trots op hun dorp, hier geboren. En de boodschap van de dames: we zijn allemaal hetzelfde, waar we ook vandaan komen! Dankjulliewel.

Lunch: tortilla + glaasje rode wijn

Diner: paella+lamskoteletten+salade+flan+rode wijn

Lieve allemaal, ben morgen terug, lief zijn voor jezelf, tot snel, Willemijn

Reacties

Reacties

kaaskop1966

Hoi Willemijn, hoe komt het toch dat andere pelgrims zoveel haast hebben ? het gaat toch om de reis en niet om het einddoel ?
Daarom vind ik jouw verhalen ook zo leuk. je ziet in de verhalen dat je van de omgeving geniet en van de heerlijke streekgerechten in de omgeving.
Veel wandelplezier met de laatste stappen van je wandelreis. Hier in Amsterdam is het nu 17 graden, vandaag veel bewolking en af en toe een bui.
Groetjes van kaaskoppie Henk

eric

hoi lievie, ik ben sprakeloos door al je verhalen, wat een spacewandeling maak je, met zoveel visuele indrukken, je neus die bij elke stap opnieuw iets ervaart en je mond die al zoveel moois heeft geproefd.
Was zaterdag op plensvalley, op het plastic daalde de regen eronder de verbinding tussen de mensen, een dansje voor je gedaan, lekker verder jij met je trip groetjes van Ina, Nance, Marijke en een stevige hug en kus van mij Eric.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!