Compostelagirl.reismee.nl

DAG 111 - NAVARRETE/NAJERA - 19 KM

Totaal : 2254 km.

Voor het eerst in tijden bewolkt, grijzig, zelfs drie drupjes miezer, maar niet koud. Stappen tussen de wijngaarden door, sappig groen. Via Ventosa, slaperig dorpje, koffie, naar Najera, groter dan ik dacht, buitenwijken en al. Monument voor omgekomen vrouwelijke fiets-pelgrim uit Belgie, en stuk verder voor 29-jarige engelse jongen, die in 1986 zelfmoord heeft gepleegd. Je ziet dit soort gedenktekens geregeld, en het ze4t je wel aan het denken...

Slapen in Hostal Hispano, prima kamertje, maar het mooiste is dat het boven de beste tapasbar is die ik totnutoe gezien heb! Stadje bekijken, beroemd klooster van Santa Maria la Real, schitterend, met grote binnenplaats met bogen-galerij rondom, gotisch. Eronder een gewelf, volgens de overleveringen een oude grot waar vroeger wonderen gebeurden, waar nu de graftomben van de koningen en koninginnen van voormalig koningrijk Navarra liggen.

Laatste paar dagen steeds meer fiets-pelgrims, vanaf hier vlakker, je schrikt je rot als ze ineens vanachter langs je scheuren.

Laatste paar dagen duidelijk recht naar het westen lopen, ´s morgens word je gezelschap gehouden door je lange schaduw voor je.

Lunch: tonijn in t zuur+bacalao+slakken+sepia-inktvis+brood(alles 1 hapje)+cidra(=2%)

Diner: kwarteltje(is een tapa, ja familie!)+paar pinchos+droge sherry

Lieve lezers, eengedicht geschreven door de lokale priester Eugenio Garibay op een hele lelijke muur tussen de industrie: Pelgrim, wie roept je, welke duistere kracht drijft je(in het spaans). Tot snel, lief zijn, Willemijn

Karina

Veel zon toegewenst! Hier regenachtig en 16 graden, bleh. Dikke kus & stuur wat zonnestralen onze kant op:))!