Compostelagirl.reismee.nl

DAG 102 - SJPdP/RONCEVALLES - 26 KM

Totaal: 2080 km.

De Pyreneeen over! Spanje in! Prachtige tocht, de zwaarte waar iedeen het over heeft viel voor mij erg mee, dat is meer voor de meesten die hier allemaal beginnen, klinkt arrogant, maar zo is het gewoon, ik heb zo'n topconditie nu. het eerste stuk was het steilst, daarna geleidelijk van 200 naar 1600 meter, goed te doen. Bovenop hoogvlakten, open weidegrond, ruig, harde wind, jack aan. overal kuddes loslopende schapen, van die hele ruige met dikke vachten, rammen met grote horens. Ook kudde (half)wilde paarden, ook met bellen om, met wel 12 veulentjes. Enorme eindeloze uitzichten naar alle kanten, je hebt het idee dat je de halve wereld ziet...

slapen in Roncevalles, enorm klooster-complex, volledig verbouwd door de staat Navarra, mooie nieuwe refugio, maar zo massaal, 212 bedden! In een soort cubicles van 4, dat wel, maar ik word er toch weer door overvallen, net zoals toen in Le Puy. Ik ben een klein stipje, het is onpersoonlijk, veel jonge mensen die er op een hele andere manier mee omgaan, er wordt bv niet meer gegroet ineens. Komt dadelijk wel weer goed, maar vandaag even de pelgrimsfabriek, ik ga dat hierna echt wel beetje vermijden, is ook geen probleem, er zijn zoveel voorzieningen.

Heerlijk om de spaanse taal met de spaanse mensen te spreken, gaat goed, en lekker eten.

Leuk om te vertellen: het klooster stamt uit de 11e eeuw, en was eeuwen lang het grootste meest gastvrijew pelgrimsoord, er is een dagboek van een hospitalier uit 1660, die beschrijft dat ze 25.000 maaltijden uitdeelden...

Mijn Internet loopt af, nog veel meer moois te vertellen, dankjulliewel voor alle positieve reacties, lief zijn voor jezelf, tot snel, Willemijn

Reacties

Reacties

dijstelbloem

Ontzettend leuk om je reacties en ontmoetingen op je reis te volgen.Je sliep in week 1 bij ons in Boxtel en vanaf toen lezen we je bijna dagelijks. Martien is er helemaal verzot op. Had het graag zelf eens willen doen, of fietsen, maar zijn ogen zijn verslechterd en durft hij het niet meer aan.
Maar zo beleeft hij het ook mee. Heel geweldig.
We zijn volgende weken op vakantie en zullen het missen. Maar daarna volgen we het zeker weer. Hou vol , hou goede moed en jouw blijheid die je uitstraalt zal zeker voor velen op hun pelgrimstocht een verademing zijn.

"Oudere heer" uit Limburg

Geweldig Willemijn, alweer een mijlpaal, Spanje bereikt!
Sinds onze ontmoeting in Chaussee-sur-Marne zijn er 65 dagen verstreken maar ik heb je elke dag gevolgd.
Zelf heb ik maandag Vezelay bereikt, mijn doel voor dit jaar omdat ik helaas beperkt ben in mijn (vrije) tijd.
Met jouw conditie en uitstraling ga je fluitend SdC halen, succes!
(Fred van Neerven)

Cabeza de Queso 1966

Fantastisch, je bent de Spaanse grens overgestoken !!! Gefeliciteerd !!

Hans Schuppert

Lieve Willemijn,
Je hebt Spanje bereikt, geweldig! Ik heb net voor je geapplaudiseerd.
Dikke kus,
Hans

annederuijter

hallo willemijn,
Wat een geweldige prestatie 100 dagen onderweg,niet te geloven je bent een kanjer,nog heel veel suksen en applaus.
groetjes annederuijter

Karina

Espania jippie! Pireneeen kun jij nu op je sokken aan, easy! You go, girl!!

Hanneke Roosjen

hey Willemijn,
ik heb weer eens flink 'bijgelezen': blijk je al in Spanje te zitten, wat ontzettend goed van je!
Het blijft een genot om je verhalen in me op te nemen, dank je wel daarvoor.
liefs,
Hanneke

martin en dori

Hoi Willemijn
Wat een prestatie, ben je al een poos aan het volgen
en vind het fantastisch om je verhalen te lezen.
Zelf hopen wij volgend jaar die tocht te maken.

Wade

hey hon, congratulations on making it to Spain!! We just got back yesterday, we had a lovely time, back to work tomorrow. Ben's first flight is sat to Ethiopia of all places. We still havn't got the photo CD yet but maybe it will come in the mail today. will email or text as soon as we have it. so good to hear your condition is good and your still enjoying every moment.

Lots of love, Wade and Ben xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!